Por Galaeca em terraantiqvae.com /

Umha nova sé bispal: Oviedo. A criaçom da nova sé bispal de Oviedo, que procurava o reconhecimento e legitimidade da nova “ordem goda” com o estabelecimento no local da sede régia, há dar lugar a conseqüências eclesiásticas mui graves. O próprio bispo Paio de Oviedo, historicamente conhecido como “o bispo falsário”, ia ter que falsificar a documentaçom exigida em Roma para atingir o seu ambicioso projecto, converter Oviedo na metrópole de Hispânia equiparando-a a Toledo. O bispo Paio de Oviedo nom duvidou em falsificar o “Parrochiale Sueuum” (F.J. Fdez. Conde: “El libro de los Testamentos de la Catedral de Oviedo”, Iglesia Nacional Española, Roma, 1971) em que se estabelece a divisom territorial eclesiástica da Gallaecia recolhida no Concílio de Lugo do ano 572, também fijo uso da falsificaçom medieval anónima conhecida como “Diuisio Wambae” (Luis Vázquez de Parga: “Liber Ithacii: La división de Wamba“, Madrid, 1943) e conseguiu o apoio papal mália o preito apresentado polo bispado de Lugo, metrópole da Gallaecia ao conter no seu seio a sé de Braga.

 

Efectivamente, no ano 572 o Concílio de Lugo estabelecia que:

“[…] XIII.1. Ad sedem Brittonorum ecclesias que sunt intro Britones una cum monasterio Maximi et qui in Asturiis sunt (F. Glorié : “Parrochiale Sueuum”, Corpus Christianorum, Series Latina CLXXV. Itineraria et alia geographica, Turnholt, 1965, pp 143 ss..).

 

Por tanto, o texto original inclui dentro da sé britoniense, adscrita ao sínodo de Lugo (hoje Bretonha, prov. Lugo), todas as igrejas asturianas que nom som citadas dentro da sé de Astúrica (Astorga). Como já se mencionou, Afonso II o Casto (791-842) translada a sede régia a Oviedo e cria um novo bispado nesse território. Esta decisom, como nos contam as crónicas há produzir indirectamente um final dramático para as aspiraçons asturianas (cf. Crónica Rotense 23, Crónica Ovetense 23), ao estoupar um conflito territorial entre a sé de Lugo e a nova sé ovetense.

 

No ano 832, o rei Afonso II, que di ser rei da Gallaecia, une provisoriamente a Igreja de Lugo, a sé metropolitana de Braga e a sé de Ourense, cria a nova sé ovetense dotando-a com a destruida sé britoniense, facto que nom se havia levar a cabo, pois decontado os acolhidos dumienses fundam Sam Martinho de Mondonhedo, e cede aliás a Oviedo umha dezena de condados adscritos à jurisdiçom eclesiástica de Lugo (praticamente a actual província de Lugo e a parte oriental da Corunha e Ponte-Vedra), sempre com o propósito da sua posterior reposiçom (Henrique Flórez “España Sagrada: Theatro geográfico-histórico de la Iglesia de España”, tomo XL, Madrid, 1796):

“In Dei Omnipotentis nomine Patris Ingeniti Filii, Unigeniti ac Spiritus Almi. Clementi pietate, ac perpetue benignitatis munere vegetatus, seu Sanctorum omniun auxilio fretus. Ego seruus omium servorum Dei Adefonsus Rex Froilani Regis filius, postquam auxiliante Deo regni totius Galletiae, et seu Hispaniae suscepi culmen, quod fraude Mauregati calida amisseram, et post eius interitum, cum iubante Deo, ademptus Regni gubernacula fuissem, firmiter omnium obtinui munitiones sicuti a Victoriosissimo Rege Domino Adefonso, Petri Ducis filio fuerant vindicatae, ac de Sarracenorum manibus ereptae per totius confinia Gallecie, seu Barduliense Provincia. Has itaque, cum obtinuissem Provincias nutu Dei, ac Sanctae que semper Virginis Mariae ope adiutus, cuius Basilica ab antiquo constructa esset dignoscitur miro opere in Lucensi Civitate Provintiae Galletiae, placuit animo meo, ut solium Regni Oveto firmaren, et ibi Ecclesiam construerem in honorem S. Salvatoris ad ipsius similitudinem Ecclesiae S. Mariae Lucensis Civitatis; et placuit mihi, ut Principatum totius Galletiae ipsa Luco obtineret Civitas, in qua Ecclesia Sancta Dei Genitrix obtinuerat Principatum ab antiquo ante ingressum sarracenorum, in Hispania tempore pacis. Hoc ergo, protegente Deo, qui cuncta regit, et cuncta disponit, cum peragere studuissem, et Ecclesiam S. Salvatoris Oveto studiose, construerem, accidit, ut quidam Rebellis fugiens, ante faciem Abdarraahmam Regis ab Emerita Civitate, nomine Mahamud, veniret ad me, et pietate regia susceptus est ame, ut in eadem Provincia Galleciae commoraretur. Sed ipse ut erat fraudulentus, et deceptor etiam contra me rebellionem preparat, sicut ante fecerat contra Dominum suum, et colligens secum Sarracenorum multitudinem, eamdem Provintiam Galletiae depredare conatur, colligens se in Castrum quoddam, quod vocatum es ab antiquis, Castrum S. Christinae; cuius rei eventus cum ad me Oveto mandatum venisset, congregato exercitu, Galletiam properavi, ut de inimicis resisterem, et Christicolas de manu sarracenorum eriperen Deo auxiliante. Veniens vero ad Lucensem urbem cum omni exercitu, et ibi me in Ecclesia de S. Mariae orationibus comendans, altere die progessus sum ad pugnam, Castrum illud S. Christinae obsedi, in quod erat adunatio sarracenorum non minima cum ipso capite nomine Mahamud. Auxiliante itaque Deo Castrum oppugnavi, et omnium sarracenorum cervices ad terram postravi, ac delevi Hismahelitarum insidias, interfecto ipso Principe. Peracta itaque pugna cum Victoria Luco revertens Deo eiusque Genitrici gratias referre studui, ac Votum, quod promiseram, reddere non distuli. Igitur Ego iam praefatus Adefonsus hac victoria potitus, inimicisque superatis benignam erga me cognoscens Salvatoris clementiam, et eius Genitricis Mariae agnoscens auxilium, et omnium Sanctorum precibus adiutus, cum ad eandem Lucensem Urbem reversus fuissem cum omni meo exercitu, victoria de inimicis peracta, placuit mihi ex animo, Deo inspirante, ac omnibus Magnatis visum est, tam nobilium personarum, quam etiam infirmarum, ut Ecclesiam Sanctae Mariae, seu Urbem praefatam, quae sola integerrima remanserat a Paganis, non destructa murorum ambitu, quam etiam Adefonsus Rex Petri Ducis filius, quod ex Recaredi Regis Gotorum stirpe decendit, similiter eandem urbem populavit, ac Hismahelitorum tulit potestatem. Huic Ego iam supradictus Adefonsus Ecclesiae S. Mariae, seu urbe caeteras dono et concedo Civitates Bracaram, scilicet Metropolitanam, et Auriensem urbem, quae omnino a paganis destructa esse videntur, et populo et muro et non valeo eas recuperare in pristino honore. Has itaque urbes seu sibi subditas Provincias cum Ecclesiis, Sanctae Reginae concedo Virginis Mariae Lucensae sedis, ut Pontificalem ab ipsa accipiant ordinem, seu benedictionem, quam ipsae caruerant peccato impediente, et reddant debitum censum secundum decreta Canonum eidem Ecclesiis; idest tertiam partem. Haec nempe facio pro salute animarum omnium auctoritate Canonicale Sedis Apostolicae fretus, ut Ecclesiae, aut Sedes destructae a Paganis, aut a persecutoribus auctoritate Regali, seu Pontificali ad alia tutiora transferantur loca, ne Chrisptiani nominis decus devacuetur. Ab ipsa vero Lucensi Civitate necessitate compulsus, terras et provincias S. Salvatoris Ovetensi concedo Ecclesiae, quae ante fueram subditae Lucensi Ecclesiae per cucnta seculorum tempora: Haec sunt autem nominata Provintiae, idest, Balborica, Neira, Flamoso, Sarria, Páramo, Froilani, Sabinianos et Sardinaria, Abiancos, Asma, Camba et Ecclesias de Dezón. Has itaque Provincias, quae populatae sunt in diebus Domini Adefonsi Maioris, et nostris, quae ante fuerant subdictae Civitati Lucensi, Sancto concedimos Salvatori Ovetensis Ecclesiae, ex parte, Ecclesias non quidem omnes. Et quia longe posituae sunt ab Ovetensi sede, ideo nobis visum est, et rectum ut benedictionem, et omnem Episcopalem ordinem a Sede recipiant Lucensi, dentque censum omnem Ecclesiasticum Sancto Salvatori ex ipsis Ecclesiis supranominatis, non pene, ex omnibus; dantes et concedentes pro integratione Lucensis Urbi, pro istis Ecclesiis, praedictas civitates Bracaram et Auriensem cum suis provinciis et familis tali tenore scripturae firmitatis ut si auxiliante Deo post nos, Civitates supradictae, quae destructae esse videntur a Chrisptianis fuerint possessae et ad proprium reddierint decus ut Lucensis Ecclesiae suae provintiae supra nominatae restituantur et unicuique Civitati similiter, quia dedecus est, quod nunc pro animarum salute necessitase compulsi facimus, ut post nos Ecclesiae deuaricatae litigent. Ideo obseruata charitate precipimus, ut unaquaque Ecclesia ad suam revertantur veritatem et ipsam Sedem Oventensem fecimus eam et confirmamus pro Sede Britoniensi, quae ab Hismaelitis est destructa et inhabilitabilis facta. Siquis vero ex progenie nostre uenerit aut extranae gentis, potens aut impotens et hoc factum disrumpere conauerit iram superni Regis incurrat Dei Omnipotentis et Regiae functioni quinquaginta auri talenta coactus persoluat et a parte ipsius sedis, quod abstulerit, uel temptare uoluerit, reddat in duplo, uel triplo, ipsoque anathematis maledictione percusus pereat in aeternum et haec scriptura quam in Concilio edimus et deliberavimus permaneat in omni robore et perpetua firmitate. FIRMAS”.

Este interessante e pouco citado documento, que cumpre um acordo tomado com anterioridade, tenta construir a sé ovetense a partir da entidade territorial eclesiástica da sé de Lugo. Deduz-se por tanto que Oviedo, adscrito ainda nesses momentos ao sínodo de Lugo, nom tinha nengum tipo de jurisdiçom territorial nem potestade eclesiástica nengumha.

Igualmente costuma-se obviar certo detalhe de grande importância. Lugo nom somente era umha das duas sés eclesiásticas operativas, canda a corunhesa Íria, do reino cristao (Braga, Tui, Astorga, etc. estavam ou baixo o controlo árabe, destruídas ou desertas), ou a única cidade com as suas muralhas intactas em maos do “regnum cristianorum” até o século X, senom que, entre os séculos VIII-X, é ademais a sé metropolitana ao acolher a Bracarense, e, por tanto, a capital do reino: cf. “in Lucense oppido metropolitanus episcopus”, “Recaredus Lucense Metropolitanus Episcopus”, etc. ( A. Floriano Cumbreño: “Diplomática española del periodo astúr (718-910)”, Oviedo, 1951, vol. II pp. 257-260; “España Sagrada”, XL p. 124.).

É em Lugo, precisamente, onde Ramiro I se junta com a nobreza galega para conformar o exército que derrotaria os astur-vascons nas beiras do rio Narcea, no vale de Cornellana, onde foi apreixado o rei elegido de Oviedo, Nepociano, e os seus colaboradores. Aqui remata toda pretensom asturiana. Curiosamente, este episódio produz um troco de dinastia, umha mudança no modo de sucessom que agora se fai patrilinear, a presença continuada de rainhas de origem galega, costume que há continuar até princípios do século XIII, e, aliás, na sé ovetense, vam-se assentar as famílias berciano-galegas emparentadas com a realeza (cf. J. Pérez de Urbel: “Los primeros siglos de la Reconquista (años 711-1038)”, t. VI de Historia de España, dir. por Menéndez Pidal, Madrid, 7ª ed. , 1997 p. 60).

Mas o facto ainda mais obsceno, vergonhento e humilhante desta falsificaçom histórica é um documento que nengum dos nossos esgrévios historiógrafos costumam mencionar, nem sequer de passada ou em nota a rodapé. Trata-se do pergaminho conhecido como 9-4-7/1956, expediente 8, bem oculto numha caixa, agachado num lugar recôndito da Biblioteca de la Real Academia de la Historia, e cujo minucioso estudo sobre a sua indubitável autenticidade foi realizado por Juan Carlos Galende Díaz (“Estudio paleográfico-diplomático de un privilegio de Alfonso III”, CEG, Tomo XLI, fascículo 106, Santiago, 1993-94, pp. 113 y ss.).

No ano 902, Afonso III, confirma o seguinte privilégio:

“In Dei nomine. Ego Adefonsus totus Ispanie imperator qui licet indigne uocitor catholicus tibi Sauarico. Salutem. Michi et omnibus Ispaniae principibus satis notum et propter sarracenorum persecutionem te a sede tuq discessisse et sedem in loco qui Mindunietum uocaturfundasse, me concedente et coroborante. Qua propter concedimus tibi et successoribus tuis diocesim illam que uocatur Trasancos et Besaucos et Prucios cum omnibus terminis suis procedentibus usque ad aquam de lunkeras, insuper addimus tibi illas eclesias de Salagia per aquam de discessu usque admontem que uocatur Nemi, et hec supra dicta tibi confirmamus propter diocesim de Asturias quam [o]uetensi sedi prebuimus, et deinceps de nostro iure et dominio omnium hominum radimus ut habeas tu et successores tui in integrum. Si quis tamen huius scripture nos trae seriem infringere conatus fuerit excomunicationis crimen incurrat, insuper centum auri talenta coactus exsoluatpresuli eiusdem sedis menduniensis. FIRMAS”.

 

Trata-se dum privilégio real feito com má fé, com falsidade, aconselhado decerto polo bispo Paio de Oviedo, “o falsário”, em que concede territórios eclesiásticos pertencentes ao bispado de Lugo à sé Mindoniense em contrapartida por ter perdido a sua jurisdiçom nas agora terras diocesanas de Astúrias. Quer dizer, entrega territórios próprios do sínodo de Lugo a umha sé pertencente ao mesmo sínodo.

Naturalmente, agora entende-se bem o levantamento do conde Froila Vermúdez, dux de Lugo, que com o seu exército toma Oviedo, autoproclama-se rei e obriga a Afonso III a agachar-se em terras castelhanas. Abofé que Afonso III dá juntado em Ávila tropas avondas para derrotar o Froila em Oviedo (Crón. Albeldense, XV, 12). Porém, a sé ovetense agonizava e Afonso III viu-se na obriga de pactar com o poderoso conde galego Hermenegildo e o seu sobrinho, o lendário bispo de Íria e Mondonhedo, Sam Rosendo, ambos parentes do sucessor da coroa.

O território ovetense pertencia a Lugo, e a sua pretensom, como sé bispal, de se equiparar a Toledo havia provocar um duplo conflito eclesiástico: com a sé metropolitana de Toledo e com a sé de Lugo. O bispado de Lugo mantivo durante anos este preito diante dos agravos e excessos jurisdicionais da nova sé bispal de Oviedo. O Concílio de Salamanca de 1154, douscentos anos depois, havia-lhe dar a razom aos prelados lugueses (cf. D. Mansilla: “Panorama histórico-geográfico de la Iglesia en España”, BAC, Madrid, 1982, II 2º, pp. 611 ss.; C. Sánchez-Albornoz: “Dos documentos sobre Braga y Mondoñedo”, Coruña, 1981, pp. 91 ss.).

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